 |
|
Törnrosas sko är uppbyggd av ställningar av svartmålad ståltråd där
Annika Liljedahl spänt tunt japonsiden. Tyget fästs omsorgsfullt med knappnålar.
Ovanpå lägger hon en lack som gör sidenet genomskinligt och stelt som
smörpapper.
|
Slow Art heter en fascinerande utställning på Nationalmuseum
i Stockholm. Den visar konstverk med oerhört komplicerade och tidskrävande
tillverkningsmetoder. Där själva tillblivandeprocessen betytt lika mycket för
konstnären som slutprodukten.
”Ingen ser hur lång tid det tog, bara hur snyggt slutresultatet blev” som en av dem säger.
Vi snackar handbroderade miniatyrlandskap uppbyggda av
millimetersmå stygn (som pixlar i en digital bild), siluettklippta
pappersbilder på flera meter och silverkannor som hamrats fram ut ett enda
stycke fyra millimeter tjock silverplåt, slag för slag under sammanlagt 100
timmar…
Utställningen visas till den 3 februari 2013.
(Bildtexterna har jag lånat från utställningskatalogen.)
 |
|
Suzy Strindberg broderar synnerligen små bilder
föreställande frodigt grönskande landskap. Stygnen är minimala i storlek. Materialet
är silke i mycket tunna grovlekar. Motivet bygger hon upp med tråden utifrån en
skiss, men denna följer hon endast sporadiskt. I vissa partier läggs trådarna
på varandra i flera lager så att en tredimensionalitet uppstår. Arbetet är
långsamt och omständligt. Strindberg broderar i perioder, låter broderiet vila
och tar upp det igen. Ofta sprättar hon upp partier hon inte blivit riktigt
nöjd med och börjar om. I processen finns även ett inslag av meditation.
|
 |
|
Pasi Välimaas broderi är utfört i minimala material. Mönstret
har tecknats med extremt små stygn, av en tunn svart bomullstråd på ett fint
vitt linnetyg. Tiden är en viktig aspekt i tillkomsten av verket. Välimaa
arbetade med det till och från under ett år. Han poängterar att det var viktigt
att inte stressa. Broderiet fick växa fram i sin egen takt. Det är därför han kallar
processen ”lyxtillverkning”. Lyxen består just i det exklusiva att tillåta sig
att arbeta med ett enda objekt under lång tid. Och, trots att ögonen värkte av
att fokusera de minimala stygnen, var arbetet synnerligen njutbart och
tillfredsställande, menar Välimaa.
|
 |
|
Utgångspunkten var flera härvor guldgarn som Helen
Dahlman fick av en kollega med uppmaningen att göra något vackert. Ur den
gyllene tråden växte badkarsfötterna fram, sedan ett helt badkar. Utmaningen
har varit att få fram en trovärdig formkänsla i textilen. Det handlar om hur
tråden placeras, hur den fångar och reflekterar ljuset. Små skevheter, håligheter
och förhöjningar gör broderiet levande. Och minimala färgskiftningar i den vita
bomullstrådens färgbad har tillfört ytterligare spänning. För Dahlman är
uttrycket av största vikt och hon drar sig inte för att sprätta upp flera
veckors broderi om resultatet inte blir det önskvärda.
|
 |
| Kannans kropp är smidd ur ett stycke. Materialet var från början en silverplåt, 4 mm tjock, och stor som en tallrik. Med hammarens hjälp omformas plåten till en kanna. Efter ett antal slag måste metallen värmas upp för att inte spricka. Det hör till silversmedens tysta kunskap att veta hur långt han eller hon kan driva metallen innan den brister. Silvret bearbetas med olika hammare, först tyngre och sedan lättare. Den avslutande bearbetningen av utsidan görs med lätta slag som upprepas i jämn takt medan föremålet långsamt flyttas över städet. Sebastian Schildt menar att det finns ett meditativt inslag i denna sista fas av monotont hamrande. Han slår 100 slag på en 1 minut, vilket blir 6000 hammarslag på en timme. En kanna tar mellan 70 och 100 timmar att göra. |
 |
| Eva Hild modulerar omsorgsfullt sina keramiska former för hand. Hild börjar med att bygga upp en skålform ur vilken skulpturen långsamt växer fram. Objektet formas genom att hon ringlar finkornig stengodslera runt formens kanter. Leran bearbetas med en metallskrapa så att ytan blir sömlös och slät. Det är relationen mellan in- och utsida, och den spänning som uppstår dem emellan, som främst intresserar Hild. Hennes formande av leran gestaltar ett känslomässigt läge. Bit för bit växer former fram, liknande snäckor, brosk, ben eller skal. Arbetet är tidskrävande och fordrar omsorg och stort tålamod. Processen medger tid för reflektion. |
 |
|
Tekniken kallas dubbel ikat. Ikatvävning har en lång
tradition med ursprung i Asien. Garnet till såväl varp som inslag färgas i
etapper och skikt med det blivande mönstret i åtanke redan från början. Detta
innebär att en och samma tråd har flera nyanser. Mönstret byggs sedan upp i
vävstolen, utan att inslagets tråd någonsin klipps av. Processen kräver en minutiös
planering innan färgningen görs för att konstnären ska få fram det motiv som
önskas.
|
 |
|
Mafune Gonjos klänning är gjord av skärvor av planglas som länkats
ihop med ståltråd. Det är materialets egenskaper som inspirerar hennes
kreativitet. Processen börjar alltid i detaljen, ett fragment. Små bitar
pusslas omsorgsfullt samman till en helhet. I oregelbundet formade bitar av
transparent planglas borrar hon flera hål och fogar samman dem med ståltråd.
Formen växer alltså fram ur den lilla skärvan. Den konstnärliga processen
kännetecknas av minutiös upprepning, som kräver envishet och tålamod. För Gonjo
är repetitionen en meditativ handling som inger en känsla av trygghet och
kontroll.
|
 |
| Skimrande.... |
 |
|
När två till synes oförenliga uttryck möts uppstår en
spänning. Hård, bränd keramik har vanligen mycket lite gemensamt med mjuk, följsam
textil. Karolina K Eriksson har utvecklat en teknik att gjuta stengods i
tygformar. Resultatet blir ett specifikt materialöverskridande uttryck, där
textilens mjuka formbarhet ger keramiken karaktär. Metoden är komplicerad. Mest
tid lägger Eriksson på att sy de snirkliga formarna. Dessa fylls med
stengodslera som får torka i flera veckor. Transporten till ugnen är ett
riskfyllt moment eftersom de sköra, obrända delarna lätt går sönder. I
bränningen brinner textilformen upp. Till nästa objekt måste en ny form sys.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar